Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie Pregnancy tickers

24 August 2009

Why Hong Leong Promise

Aku dah banyak jumpe Agent insuran... Macam biasa lar, suruh aku beli insuran...
Tapi aku cakap lar yang aku dah ade... Diorang tanyer insuran ape???
Aku jawab Hong Leong Assurance...
Terus diorang wat muke pelik...
Ape yang peliknya????

Tiap-tiap agent mesti cakap menda yang sama :
1- Bayaran tiap2 bulan tinggi..
2- Pulangan akan datang rendah
3- Insuran cover (kalau jadi apa-apa) rendah
4- Xsahih kehalalan nya

Aku dah ngadu menda ni kat 'Sifu' aku... Jadi dengan sedikit sebanyak penjelasan yang diberi membuat aku lebih yakin dan senang hati... Dan yang paling penting, aku tau ape yang aku patut jawab bile berdepan dengan Agent Insuran syarikat lain...


Kenapa saya melabur di sini???
Utk HLA Promise, cuma lebih kurang 10-30% saja duit yg digunakan utk insurans. Bakinya dimasukkan dalam pelan Promise di bawah Bank Negara Malaysia utk dilabur di Abu Dhabi . Kalau Imma ambik insurans saja, mmg murah, mungkin tak sampai RM100 sebulan. Tapi takde pulangan setiap dua tahun yg sampai 6% daripada jumlah insurans. Jadi kalau tanya kat ejen tu, berapa pulangan setiap dua tahun yang BOLEH dikeluarkan, tentu dia pun mengaku tak ada jumlah yang boleh dikeluarkan setiap dua tahun.Dan kalau apa-apa terjadi kepada kita, HLA akan bayarkan dua kali ganda jumlah yang patut dibayar setiap dua tahun utk mengurangkan beban org yang perlu menjaga kita

Boleh ke saya yakin dengan insurans saya ni??? Halal ker????
Kalau halal haram, sbb tu saya confident ngan company ni ngan plan ni, sbb:
1. Promise bukan dilaburkan dlm tempat mungkar, tapi dalam pembinaan sistem kewangan
2. HLA takde bahagian yg melabur dalam bidang kewangan haram yg jelas, semua dalam pembuatan dgn perkhidmatan

Saya pun dah buat penyelidikan tengok mana pergi duit dlm Maybank, Etiqa, Prudential, Great Eastern, sbb itu saya yakin dgn HLA


So far penjelasan yang diberikan 'sifu' ni menenangkan hati saya... Pasti ni senang nak bidas agent insurans yang lain... Jangan tau nak kate aku rugi di sini... Jangan nak condem syarikat ni... Bukan tu cara yang bagus dalam perniagaan...

2 comments:

n0n0n said...

baca la policy balik....tu pn kalo rajin...kekekekekeke....smua policy insurans panjang berjela.....leh tertido siap kalo baca....

Imma Yusri said...

tau xpe... tu pasal aku tanya sifu aku terus... lagipun bahasa dalam polisi tu banyak aku x pham lar...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin