28 February 2011

Dilema Anak Dara

Dilema-lema aka situasi2 yang sering di lalui oleh anak2 gadis + mak gadis + dan seangkatan dengannya... Kekeke...

Di Awalan Anak Dara

Makcik 1 : Bilenyer kamu nak kawen ni????
Makcik 2 : Kamu jangan lambat sangat kawen, dunia dah nak kiamat dah....
Makcik 3 : Kamu bile lagi???

Bila Anak Dara kawen awal

Makcik 1 : Awalnyer dia kawen... Dah gatai sangat lar tu...
Makcik 2 : Agaknyer dah terlanjur kot... Tu yang kalut2 nak kawen...
Makcik 3 : Takut sangat kalau jadi andartu... Tu yang pas SPM terus kawen...

Bila Anak Dara (tua) x kawen2 lagi....

Makcik 1 : Tu lar memilih sangat... Dulu mase ade orang masuk meminang, kamu tolak...
Makcik 2 : Dah perangai rupe camtu, sape yang berkenan...
Makcik 3 : Ponpuan, kalau blajo tinggi2 laki takut


Berlainan pula keadaannyer kalau Anak dara ini telah berkawen...

Bila bermesra dengan suami

Makcik 1 : Macam dia jer yang ade laki dalam dunia ni
Makcik 2 : Mule2 kawen, mmg berkepit... Tunggu lar dah lame nanti...
Makcik 3 : Orang darah mude

Bile x mesra dengan suami

Makcik 1 : Ade krisis lar tu...
Makcik 2 : Baru kawen dah macam ni... Ntah lar camne dah tua nanti...
Makcik 3 : Ni lar dia budak2 zaman sekarang...


Pastu berlainan pula situasi bile si wanita itu sudah beranak atau xdapat2 anak...

Bila dah ade anak pertama

Makcik 1 : Bile nak yang ke-2 lak???
Makcik 2 : Xkan nak anak sorang jer. Sian along xde kawan...
Makcik 3 : Pasni try dapat anak kembar lak...

Bila ade ramai anak

Makcik 1 : Amboi dah macam kilang wat anak jer...
Makcik 2 : X reti2 nak benti beranak ker???
Makcik 3 : Terover subur lar plak...

Bile xde anak

Makcik 1 : X subur lar tu..
Makcik 2 : Ade penyakit agaknyer...
Makcik 3 : Pakai perancang lar tu... Moden katekan


Bile anak dah membesor dugaan pun ade gak... huhuhu...

Bile anak2 bijak pandai

Makcik 1 : Camne x pandai, dah sumbat mcm2 vitamin lar, tuition lar. Anak kite pun klu di buat camtu, jadi genius gak...
Makcik 2 : Alaa x sengaja jer pandai tu
Makcik 3 : Mentang2 anak pandai, eksennnn...

Bile anak2 kureng pandai

Makcik 1 : Mak borek, anak rintik
Makcik 2 : Dah asal pun tebgin, sampai bebile pun camtu...
Makcik 3 : Tengok baka dari sape lar kan...

Bile dapat anak Bertanggungjawab

Makcik 1 : Amboi, beruntung yer dapat anak baik... (dgn nada iri)
Makcik 2 : Anak kami pun ape kurangnyer...
Makcik 3 : Macam dia jer ade anak dalam dunia ni...

Bile dapat anak kureng2 sikit

Makcik 1 : Mane x tumpah kuah kalau x ke nasi
Makcik 2 : Mase kecik2 dulu xnak didik betui2, sekarang dah nyusahkan orang
Makcik 3 : ????


Dah jadi nenek pun banyak dugaannyer...

Bile dah ade cucu

Makcik 1 : Tengok, bukan main eksen lagi. Mementang banyak cucu
Makcik 2 : Kilang wat anak mmg produktif hasilnya
Makcik 3 : ????

Bile Xde cucu

Makcik 1 : Sian dia... Keturunan x subur mmg camtu
Makcik 2 : Nak wat macam mana, xde rezeki
Makcik 3 : Padan muke dia...

5 comments:

n0n0n said...

mulut orang macam ni mmg susah nk tutup weeh...biasa la tu....biar la diorang tanggung dosa....kita syukur je r dgn apa yg ada....betul x?

Imma Yusri said...

betui3... ni hakikat idup... klu xde ni mmg dunia ni jadi bisu lar... hohohoh

C'Chanteque Maness said...

aih..mcm ceramah ustaz kazim la plak..hihi

Imma Yusri said...

hahaha... ko mmg lar peminat setia ustaz kazim... nanti ko dtg ipoh, tido homestay milik ustaz kazim lar... senang ko join kelas dia... kekeke

C'Chanteque Maness said...

wow..ade ke? menarik nie...ahaks!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin