Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie Pregnancy tickers

15 October 2012

Alahai ISO 17025

Alahai ISO 17025.... Alahai ISO.... Disebabkan menatang ni lah, udah beberapa idup aku dalam tekanan.... Hypertension wehhh.... Tido x lena, makan x menentu.... Nak gi toilet pun x aman.... Uhuuuu.... Sebab menda ni lah, abes alam sekitar tercemar dengan himpunan kertas2 yang di print dan kemudiannya kena obsolete. Ditambah lagi kerja-kerja yang bukan2 terpaksa dilakukan demi ISO... Owhhhh ISO ko betui2 menyiksa kami.... Aduhai....

Seperti bos aku cakap,

SO it does not matter even if :

"ISO9001 is 7 times easier than ISO 14001 and ISO17025 is 7 times harde
r that ISO14001"

"that we are going for 3 standards all at once , so it will be 42 times harder"



Memandangkan aku ni DC aka Document Control, maka kerja aku ni berat sikit.... Sebab kena control semo perjalanan dokumen.... Dah lar x dapat training sal ISO. Tetibe kena jadi DC... Mau x mereng.... Aku ditempatkan oleh bos ke group Concrete. Dimana  "Compression Machine" di pilih untuk di ISO kan.... Giler x giler punya ISO ni, walaupun hanya 1 equipment yang kami nak naik taraf ke ISO, tapi filenyer dah mencecah 20 bijik.... Itu baru 1 equipment. Ce bayangkan lab aku yang ade lebih 50 equipment... Kalau di ISO kan, mau 1,000 bijik file ade dalam lab aku.... Jadi dari penilaian kasar aku lar, ISO ni memang ade share ngan company kertas ngan files.... Asal ade ISO jer, mesti banyak kertas ngan file... Bukan banyak sikit.... Memang banyak giler diperlukan....

 Walaubagaimanapun, selepas 9hb Oktober 2012 yang lalu, semo perit jerih hilang.... Sangat melegakan.... Angin-angin yang lalu, terasa seakan menari bersama-sama hatiku yang tenang... Lalalala.... Cube bayangkan udah lame x pat tido lena, tetibe leh tido lena.... Tetibe terasa betapa besarnya nikmat Allah berikan dalam tido....  Panel kami ade 2 orang... Sorang bahagian teknikal, sorang lagi bahagian dokumen.... Dokumen, mostly di jawab oleh master DC kami, iaitu Mr Mahfuz. Yang kecik2 jer aku jawab. Tapi teknikal, memang di jawab 100% oleh team kami iaitu Hafiz, John, Azran ngan Zaid... Dan tak ketinggal TM yang kami sayangi iaitu Mr Imtias...



Dan selepas ke audit oleh panel ISO... Dan dah siapkan NCR, rase hidup lagi aman.... Datang opis pun lebih bersemangat dari sebelum ni.... Nak main tenet pun sempat.... Shopping online pun sempat (nanti update dress yang saya beli online.. Kekekek).... Nengok FB pun sempat.... Sonoknyer hidup macam ni.... Lalalalala.....

Dan hari ini, setelah sekian lame menyepi, barulah sempat aku update blog yang aku sayangi ini... sian kat blog 3G ni, seolah telah di anak tirikan.... Kalaulah Blog 3G marah, jangan marah kat saye tau... gi marah kat ISO 17025.... Hahahaha.....

moral of the story : sekarang aku sangat terrer wat label file.... Muahahahaha....

2 comments:

C'chanteque Manes said...

yeay..Puan gedik dh kembali..bebanyak la update belog ni..rindu nk bace entry ko..aku nk mnulis pn dah xde mood tau..hehe..**alasan! yg beno mmg pmalas...

patut la fb pn senyap jer..gara2 ISO nih dia mdiamkan diri..kot igt dah nk dapat partner baru ke senyap jer..hehehe

Imma Yusri said...

aku masih di sini...
actually bukan sebab ISO jer aku mendiam.... Tapi memang xde idea + malas.... Sepatern lar kite. dua2 malas kan... Hahahah

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin