01 December 2010

Demam Campak

Apa itu demam campak??? Biase kan??? Dan kebiasaannyer terkena pada kanak2. Dan x mustahil orang tua pun leh kena.. Tengok sendiri pada Perdana Menteri kite. Baru jer baik... Hehehehe...

Apa itu DEMAM CAMPAK??? Demam di mana para penghidapnyer suke main Campak2??? Kui3... Menurut yang aku bace kat Infosihat.gov , "Demam campak ( Rubeola ) adalah jangkitan akut pada kanak-kanak disebabkan virus measles. Pesakit demam campak biasanya mengalami gejala jangkitan saluran pernafasan dan disertai ruam pada kulit. Penyakit ini sangat mudah menular kepada orang lain melalui titisan cecair dari mulut dan hidung semasa bercakap, batuk atau bersin. "


Tanda - tanda demam campak???

- Demam suhu yang tinggi...
- Batuk, selesema dan sakit tekak
- Mata berair dan sensitip pada cahaya
- Sakit Otot

Kalau tgk pada gejala ni cam biase jer kan untuk demam2 yang lain... Cume bezanyer, demam campak ni akan timbulkan ruam2 (bukan ketul cam demam pelentung yer) kat muke, tangan dan badan... Biasanya ruam ni menten sampai 4 - 7 hari... Dan sepanjang tempoh itu, tangan jangan gatal2 nak menggaru kat ruam tu...


Macam mana nak rawat demam campak???

- Memula, makan lar panadol. Kasi kebah demam tu...
- Jangan berjemur. Orang tua2 cakap nanti ruam tu leh jadi itam
- Jangan makan kicap... Nanti hitam parut...
- Minum air kelapa dari start demam sampai lar baik. Ini untuk ensure semo virus campak tu tercampak keluar...
- Dan yang paling penting sila cari Daun Semambu.. Untuk ape daun ni, ofcos lar sebagai penawar aka sebagai penggaru...

Orang tua2 paling pantang biar kite menggaru tempat2 ruam dengan tangan. Riso makin teruk. Jadi untuk menggantikan tangan, silalah guna daun semambu ni. Ikat wat 1 jambak, pastu pukul ke badan. Memang lega seh... Terbukti sangat lega...

Pastu gunalah daun semambu ni untuk mandi sekali... Adeh, teringat mase demam campak dulu... Mandi dalam baldi yang penuh ngan daun semambu. Sakit wooo... Xmo demam campak dah... kekekeke...

Mujur demam campak ni imum... Sekali jer seumur idup... So pada yang belum kena, sila jangkitkan diri anda dengan demam campak supaya nanti dah kawen, senang nak jage anak yanga kena demam campak... Kalau x, kang jadi cam Najid Tun Razak. Dah tua2 baru kena Demam Campak.. Aisehhh....


p/s : Pada incik demam campak, sabar yer... Seminggu lagi anda jadi ensem balik.... ^^

5 comments:

Athirah Rahim said...

ingatkan ko yang kena demam campak huhuuu...

Rashidi Isa said...

cissdell..perli nampak..huhu..
..btw..take ur note..

C'Chanteque Maness said...

hoho..encik rashidi yg kena ke??
hihihi...semoga cpt sembuh..

mmg patut take noted pn...penat cik imma kite cr info n taip kt blog die...ade kne mgena dgn ko ke imma??hahahahaha~~

Imma Yusri said...

tiam : isk, idak ler aku yg demam.. dah kena dah kecik2 dulu.. huhuhu...

shidi : hehehe... take gud care.. jgn garu2... kui3

huda : amboi2 huda.. over nampak.. ni apsal ko lak yg mengexpose2 kan keadaan yg masih tersirat... kui3...

Rashidi Isa said...

adus..jatuh saham saya la..mcm mana mau bisnes kalo ini cerita rahsia sudah terbongkar la..ayoyoyo..(cakap style mamak stall)..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin