19 July 2010

Keraguan berkenaan KENTUT...


Soalan:


Jika orang yang sedang solat itu ragu-ragu sama ada dia telah buang angin (kentut) atau tidak, atau dia merasakan sesuatu pergerakan dalam tubuhnya, maka adakah dia harus menghentikan solatnya atau dia teruskan saja?


Jawapan:

Kalau dia yakin yang dia memang telah buang angin (kentut), dia hendaklah menghentikan solatnya, tetapi jika dia tidak yakin atau ragu-ragu, janganlah dia menghentikan solatnya - sehingga dia benar-benar telah yakin, sama ada dengan mendengar bunyi atau mencium bau yang tidak enak. Jika dia pasti yang dia telah buang angin, dia hendaklah menghentikan solatnya, kalau tidak, maka jangan pedulikannya.

Dalil mengenai hal ini adalah hadis yang diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a, katanya: Rasulullah SAW bersabda:

"Jika salah seorang daripada kamu sedang solat dan tiba-tiba merasakan suatu pergerakan di duburnya, dan merasa ragu-ragu samaada dia terkentut atau tidak, dia tidak perlu menghentikan solatnya sehinggalah dia mendengar bunyi atau menghidu baunya."

(Abu Daud, 177; juga lihat Sahih al-Jami'; 750.)

Ini adalah salah satu kaedah dalam Islam untuk mengubati penyakit was-was (bisikan tipu daya syaitan.)

Ehsan dari ♥ La Tahzan

2 comments:

Rashidi Isa said...

oo..gitu ker..hmm.tq thats info..bagus untuk para pengentut seluruh dinia yg beragama Islam mengetahuinya..kalo x..asyik nk gie ambik air sembahyang jer..ish2..

Naima is IMMA said...

tau xper... menda kecik camni kite slalu remeh2kan, padahal penting kena tahu...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin